Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124
Physical Address
304 North Cardinal St.
Dorchester Center, MA 02124

Η Γερμανία ιδρύει Sondervermögen 500 δισ. ευρώ εκτός «φρένου χρέους» για υποδομές και κλιματική ουδετερότητα. Χρονολόγιο, δεδομένα και τι σημαίνει για την Ευρώπη και την Ελλάδα.
Η Γερμανία θεσμοθέτησε ειδικό Sondervermögen ύψους 500 δισ. ευρώ για επιπλέον επενδύσεις σε υποδομές και κλιματική ουδετερότητα, μέσω αναθεώρησης του Συντάγματος (άρθρο 143h) που εξαιρεί το ταμείο από το «φρένο χρέους». Το πακέτο κατανέμεται σε 300 δισ. για ομοσπονδιακά έργα, 100 δισ. προς το Klimafonds (KTF) και 100 δισ. σε Länder/δήμους, με ορίζοντα περί τα 12 έτη.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση περιγράφει την πρωτοβουλία ως «επενδυτική επίθεση» που θα επιτρέψει πρόσθετες πιστωτικές επενδύσεις για σιδηροδρομικό δίκτυο, ψηφιοποίηση, υγεία/εκπαίδευση και ενέργεια. Η ίδρυση του ταμείου ενεργοποιήθηκε μετά την αναθεώρηση του Μαρτίου 2025 και ισχύει αναδρομικά από 1/1/2025.
Το πλαίσιο «προσθετικότητας» προβλέπει ότι οι πόροι του ταμείου προστίθενται στις δημόσιες επενδύσεις, με νομικό ορισμό που θα εξειδικεύεται από εφαρμοστικούς νόμους.
Τι είναι «Sondervermögen»
Ορισμός: Ειδικό, εκτός πυρήνα προϋπολογισμού ταμείο με δική του δυνατότητα δανεισμού. Στην προκειμένη περίπτωση, το άρθρο 143h του Grundgesetz επιτρέπει ίδρυση ταμείου έως 500 δισ. ευρώ για πρόσθετες επενδύσεις σε υποδομές και για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας ως το 2045.
Κατανομή: 300 δισ. ομοσπονδιακά έργα, 100 δισ. KTF, 100 δισ. σε Länder/δήμους. Διάρκεια ~12 έτη.
Έλεγχος: Ρητή δέσμευση για «πρόσθετο» χαρακτήρα έναντι του τακτικού προϋπολογισμού· ο ορισμός της προσθετικότητας θα μετριέται με επενδυτική αναλογία στον πυρήνα του προϋπολογισμού.
Τι σημαίνει «προσθετικότητα» (Additionality)
Αρχή: Τα κονδύλια του ταμείου δεν πρέπει να «μετακομίζουν» υπάρχουσες δαπάνες από τον τακτικό προϋπολογισμό στο Sondervermögen. Ζητούμενο είναι νέες καθαρές επενδύσεις.
Διαμάχη: Οικονομικά ινστιτούτα (IW, ifo) προειδοποιούν ότι μέρος των πιστώσεων κινδυνεύει να λειτουργήσει ως «λογιστική μεταφορά», μειώνοντας την πραγματική ώθηση.

Η τότε γερμανική σκληρή γραμμή υπέρ εμπροσθοβαρούς προσαρμογής στην περιφέρεια της Ευρωζώνης συγκρούεται σήμερα με την απόφαση χρηματοδότησης μεγαλόπνοων δημοσίων επενδύσεων μέσω ειδικού ταμείου.
Η παραδοχή για υψηλούς πολλαπλασιαστές δεν είναι ρητορική, είναι αποτέλεσμα μελέτης.

Ρυθμός απορρόφησης: Θα αλλάξει πράγματι η κουλτούρα αδειοδότησης και σχεδιασμού ώστε να απορροφηθούν έγκαιρα τα κονδύλια;
Καθαρή αναγκαιότητα: Πόσο «καθαρά νέα» θα αποδειχθούν τα έργα σε ετήσια βάση, με όρους προσθετικότητας; Το τεστ του 2026 θα είναι κρίσιμο.
Η Γερμανία σωστά επιλέγει δημόσια επένδυση για να σπάσει τη στασιμότητα. Οι υποδομές δεν σηκώνονται με ευχές. Το αληθινό τεστ όμως είναι αλλού: ίδιοι κανόνες για όλους. Αν το «φρένο χρέους» λυγίζει για τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης στο όνομα των επενδύσεων, τότε η Ευρωζώνη οφείλει θεσμικά να αναγνωρίσει ότι οι αντικυκλικές επενδύσεις είναι αναγκαίες σε ύφεση, παντού, όχι αλά καρτ.
Για την Ελλάδα, το μάθημα είναι διπλό: πρώτον, τεκμηριωμένη δημοσιονομική ευελιξία όταν η οικονομία πέφτει. Δεύτερον, καθαρές επενδύσεις με μετρήσιμη απόδοση, όχι λογιστικές μεταφορές.
Οι αριθμοί έχουν μνήμη. Και ζητούν συνέπεια.