Την Κυριακή μια μεγαλειώδης συνάθροιση εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών, ανεξαρτήτως πολιτικών αντιλήψεων και απόψεων και κάθε ηλικίας, διαδήλωσε την αντίθεσή του στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο των Πρεσπών.
Αυτή η λαϊκή «κατακραυγή» προφανώς άφησε αδιάφορη την Κυβερνώσα εξουσία του ΣΥΡΙΖΑ που από την προηγούμενη εβδομάδα «προγραμμάτιζε» πως θα «περάσει» το κείμενο των Πρεσπών από το Κοινοβούλιο. Ξεκίνησε να «μαγειρεύει» πλειοψηφίες στην Διαρκή Επιτροπή Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας, στην οποία μέχρι την προηγούμενη Πέμπτη υπερίσχυε το «ΟΧΙ» στο νομοσχέδιο Πρεσπών κατά μία ψήφο, σύμφωνα με τις δηλώσεις των μελών της.
Σημειωτέον, ότι κατά το άρθρο 39 παρ. 2 του Κανονισμού της Βουλής σε περίπτωση ψηφοφορίας στις Επιτροπές, εάν υπάρξει ισοψηφία η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται και εάν επαναληφθεί ισοψηφία «η διάταξη ή το ζήτημα που τέθηκε σε ψηφοφορία απορρίπτεται», όπερ σημαίνει ότι εάν δεν λάμβανε θετική ψήφο θα απορριπτόταν και δεν θα μπορούσε να εισαχθεί για ψηφοφορία στην Ολομέλεια της Βουλής.
Το απαραίτητο, λοιπόν, «μαγείρεμα» ξεκίνησε από το Ποτάμι, την προϋπάρχουσα και υποβόσκουσα «δεξαμενή» της Κυβερνώσας μειοψηφίας.
Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι το Ποτάμι, ενώ συμμετείχε στο ΚΙΝΑΛ, ολίγον μετά από την υπογραφή του κειμένου των Πρεσπών αποχώρησε… την προηγούμενη Πέμπτη λοιπόν, κατά παράβαση του άρθρου 35 του Κανονισμού της Βουλής, το Ποτάμι αποπειράθηκε να αντικαταστήσει τον Ψαριανό (υπερ του ΟΧΙ στις Πρέσπες) με τον Μαυρωτά (υπέρ του Ναι στις Πρέσπες), ενώ λίγες μέρες μετά ο Πρόεδρος της Βουλής Βούτσης εξέδωσε αυθαίρετα απόφαση διορισμού του Δανέλη (υπερ του Ναι) στην Επιτροπή για να καλύψει την κενή θέση, που έχασε το ΚΙΝΑΛ από την διαγραφή Θεοχαρόπουλου.
Εν τω μεταξύ αποχώρησε ο Αμυράς από το Ποτάμι με αποτέλεσμα να διαλυθεί η κοινοβουλευτική του Ομάδα.
Κατόπιν θυελλωδών αντιδράσεων και τις επιστολές διαμαρτυρίας των ανεξάρτητων Βουλευτών Στάθη Παναγούλη και Δημήτρη Καμμένου, ο Βούτσης υπαναχώρησε και στην Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής αποφασίστηκε (χωρίς να ξέρουμε τι ειπώθηκε και με ποια πλειοψηφία) να γίνει κλήρωση για τις δύο κενές θέσεις που είχαν προκύψει, στην οποία όμως δεν έδωσαν δικαίωμα συμμετοχής σε όλους τους ανεξάρτητους βουλευτές, όπως θα έπρεπε, αλλά μόνον σε εκείνους που δεν συμμετείχαν ήδη σε άλλη Επιτροπή.
Το «μαγείρεμα» του νομοσχεδίου
Η πραξικοπηματικού τύπου επιχείρηση κύρωσης του κειμένου των Πρεσπών δεν σταματά εδώ. Ηδη το υπό ψήφιση νομοσχέδιο κατατέθηκε στην Ελληνική Βουλή το περασμένο Σάββατο, χωρίς να συμπεριλαμβάνει ως όφειλε και υποχρεούτο:
- την Ρηματική Διακοίνωση των Σκοπίων,
- μεταφρασμένο Σύνταγμα των Σκοπίων, όπως έχει διαμορφωθεί μετά την αναθεώρηση για να διαπιστωθεί αν εξέλιπαν πλήρως οι αλυτρωτικές αναφορές,
Επίσης, δεν περιλαμβάνει στα άρθρα του προς ψήφιση το πρωτόκολλο για την ένταξη των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ, όπως υποχρεωτικά προβλέπει. Χαρακτηριστικά η περ. ιι της υποπαρ. Β της παρ. 4 του άρθρου 2 του κειμένου των Πρεσπών, προβλέπει ότι «η εν λόγω κυρωτική διαδικασία (για την ένταξη στο ΝΑΤΟ εννοεί) θα ολοκληρωθεί μαζί με την διαδικασία κύρωσης της παρούσης Συμφωνίας» ή κατά το αγγλικό κείμενο «this ratification procedure shall be concluded together with the ratification procedure of this Agreement».
Γιατί όμως δεν εμπεριέχει το υπό κύρωση νομοσχέδιο άρθρο έγκρισης για το πρωτόκολλο εντάξεως στο ΝΑΤΟ των Σκοπίων;
Είναι απλούστατο: αν διαβάσετε το άρθρο 2 του κειμένου των Πρεσπών (ειδικά την παρ. 4 περ. β υπερ. ιι) θα δείτε ότι αναφέρει ρητά «η εν λόγω υποστήριξη εκ μέρους του Πρώτου Μέρους (Ελλάδα) τελεί υπό τους όρους, πρώτον της έκβασης δημοψηφίσματος συνάδουσας με την παρούσα συμφωνία και δεύτερον, της ολοκλήρωσης των συνταγματικών τροποποιήσεων, που προβλέπονται στην παρούσα Συμφωνία…».
Όμως, το αποτέλεσμα του Δημοψηφίσματος στα Σκόπια δεν ήταν θετικό, αφού δεν συμμετείχε πλέον του 50% των πολιτών του, σύμφωνα με το άρθρο 73 παρ. 2 του Συντάγματος των Σκοπίων, το οποίο ορίζει (σε ελληνική μετάφραση) ότι «η απόφαση της πλειοψηφίας των ψηφοφόρων σε δημοψήφισμα υιοθετείται με την προϋπόθεση ότι πάνω από το ήμισυ του συνολικού αριθμού των ψηφοφόρων ψήφισε».
- Αυτό, όμως, που λίγοι ασχολούνται είναι ότι και η ακολουθούμενη διαδικασία στα Σκόπια είναι έωλη κι αυτό γιατί:
- Δεν έχουν απαλειφθεί πλήρως οι αλυτρωτικές αναφορές, λόγου χάρη στο Προοίμιο Συντάγματος τους,
- Τα άρθρα που αναθεωρήθηκαν μπορούν να ξαναθεωρηθούν άρα η Ελλάδα δεν διασφαλίζεται επαρκώς,
- Έχει παραβιαστεί το 131 άρθρο του Συντάγματος των Σκοπίων, που προβλέπει η πλειοψηφία των 80 βουλευτών για αναθεώρηση Συντάγματος πρέπει απαραιτήτως να περιλαμβάνει την πλειοψηφία των ψήφων του συνολικού αριθμού των αντιπροσώπων που ανήκουν στις κοινότητες που δεν ανήκουν στην πλειοψηφία του πληθυσμού των Σκοπίων. Δεδομένου ότι φέρεται 10 βουλευτές να εκπροσωπούν την Αλβανική Κοινότητα στα Σκόπια, δεν θα έπρεπε τουλάχιστον 6 από αυτούς να υπερψηφίσουν; Υπερψήφισαν;
- Ο Πρόεδρος των Σκοπίων δεν έχει θέσει την υπογραφή του στο «αναθεωρημένο» Σύνταγμά τους.
- Το αποτέλεσμα του Δημοψηφίσματος, όπως είπα, ήταν αρνητικό
- Δεν υπάρχει καμιά εξασφάλιση ότι δεν θα ανατραπούν ως αντισυνταγματικά όσα αναθεώρησαν και ότι δεν θα ξαναδούμε π.χ. τον Μέγα Αλέξανδρο ως Σκοπιανό πρόγονό τους.
Έχοντας, όμως, ως πρόσφατο παράδειγμα την Συμφωνία οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών της 27ης Απριλίου 2009 μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας που υπεγράφη μεταξύ των Υπουργών Εξωτερικών και ακυρώθηκε στο Συνταγματικό Δικαστήριο της γείτονος χώρας, με δεδομένο ότι το νομοσχέδιο-προσύμφωνο των Πρεσπών δεν έχει καμιά πρόβλεψη για καταγγελία ή κυρώσεις για πλημμέλειες εφαρμογής της, ποιος θα προστατέψει την Ελλάδα;;;;
Η στόχευση
Τι προσπαθεί να κάνει, συνεπώς, η Κυβερνώσα μειοψηφία; Απαλλάσσει τους βουλευτές της και τους «γλυκοκοιτάζοντες» προς αυτήν «μνηστήρες» από την εξαιρετικά δύσκολη θέση να αντιμετωπίσουν το γεγονός, ότι δεν τηρούνται οι προϋποθέσεις για θετική ψήφο και «τεμαχίζει» την διαδικασία για να θέσουν μελλοντικά προς ψήφιση την έγκριση του Πρωτοκόλλου ένταξης των Σκοπίων, ακόμη και με τροπολογία, αιφνιδιαστικά, χωρίς να υπάρξει αντίδραση.
Άλλωστε, με αυτήν την μέθοδο έχουν κινηθεί: την 12-6-2018 διέρρευσε το κείμενο των Πρεσπών και την 17-6-2018 ο Κοτζιάς συνυπέγραφε στις Πρέσπες, ενώ το προηγούμενο Σάββατο κατέθεσαν το υπό ψήφιση νομοσχέδιο, το οποίο με την διαδικασία του κατ’ επείγοντος θέλουν να ολοκληρώσουν μέχρι την Πέμπτη.
Για να κατανοήσουμε τι συμβαίνει, όταν δεν υφίσταται το «κατ’ επείγον», αρκεί να διαβάσουμε το άρθρο 90 του Κανονισμού της Βουλής, σύμφωνα με το οποίο η Επιτροπή συζητά νομοσχέδιο σε δύο στάδια που απέχουν μεταξύ τους 7 πλήρεις μέρες με έως και πέντε πλήρεις συνεδριάσεις.
Χθες, όμως, το νομοσχέδιο των Πρεσπών «πέρασε» από την Διαρκή Επιτροπή με την διαδικασία «ιλιγγιώδους ταχύτητας» για να αρχίσει σήμερα η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής!!!
Επιμύθιο
Ο Λαός την Κυριακή «μίλησε», φαίνεται όμως ότι κανείς δεν τον άκουσε. Μόνη ακροτελεύτια άμυνα είναι η ανακήρυξη Δημοψηφίσματος για να εκφραστεί αυθεντικά η Λαϊκή Κυριαρχία.
Γι’ αυτό συμπράττω με την πρωτοβουλία της Κοινωνίας Ελλήνων Νομικών για την διενέργεια Δημοψηφίσματος και σας καλώ ΕΔΩ να ψηφίσετε.
Αναμένω, όμως κι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να πράξει για πρώτη φορά αυτό που το Σύνταγμα του επιτρέπει, όπως ακριβώς έκανε και ο Ιβάνωφ!!! Έχω άδικο;
Κάτια Πουλάκη
Δικηγόρος
[civist src=”https://widget.civist.cloud/?api_url=https%3A%2F%2Fapi.civist.cloud%2Ft%2Ffaee8538-4a5d-42b1-ad75-07f3b6acffe4%2F#/RW1iZWRkaW5nOjE3N2NjYWQ0LTQ3NzgtNGM0MS04MjZiLTc2OTM4MmZhYmEyOQ==”]
Διαβάστε τα νέα μας
στο ηλεκτρονικό σας ταχυδρομείο
Εγγραφείτε στην λίστα ενημέρωσης και λάβετε μόνον ενδιαφέροντα θέματα και εξελίξεις.
Ευχαριστούμε για την Εγγραφή σας
Οοοpss... κάτι πήγε στραβά δοκιμάστε πάλι παρακαλώ